Herfstkleuren, 13/11/2011
Op 13 november 2011 verzorgden wij een onderdeel van het concert Herfstkleuren. Ook OZON en het Apeldoorns Kleinkoor werkten mee aan het concert. Ons programma voerden we ook al uit op 30 oktober 2011. Toen met medewerking van het viool/gitaarduo 'La Corda Ensemble' (van dit concert zijn de foto's onderaan de pagina).
Het programma
Herfst, herfstkleuren, klankkleuren bieden tal van associaties voor een mooi en gevarieerd programma.
‘Herfsttij der middeleeuwen’ heet het bekende boek van Huizinga waarin hij het leven in Frankrijk en de Nederlanden in de 14de en 15de eeuw beschreef. Daarom zongen we van Josquin des Prez, een beroemd componist uit de Lage Landen, het fraaie motet 'Ave Maris Stella'. Dat is gebaseerd op een hymne, gewijd aan Maria, die al uit de negende eeuw stamt. Josquin laat de melodie van de oorspronkelijke hymne op steeds andere manieren in zijn compositie terugkomen. Van Orlandus Lassus zongen we 'Magnificat Octavi Toni'.
Een karakteristiek herfstevenement is natuurlijk het Sint Maartensfeest. Aan deze heilige is gewijd het levendige 5-stemmige lied ‘Martinus, der gar milde Mann’ van Johann Steffens, een Duitse componist uit de 16de eeuw. Het lied, in een luchtige polyfone Renaissance-stijl, verscheen in 1619 in een bundel met de fraaie titel ‘Newe Teutsche Weltliche Madrigalia und Balletten’. Ook het lied 'Die Musik und ein guter Wein' komt uit deze bundel. Uit dezelfde periode dateert het lied 'Post Martinum' van Johann Hermann Schein.
Gloednieuwe muziek op het programma waren twee herfstliederen van de Nederlandse componist Huub de Lange. Hij studeerde muziekwetenschap en drama en maakte succesvol carrière in de popmuziek, maar koos toen toch voor een andere richting. Sindsdien schrijft hij veel koormuziek, maar hij heeft ook een compositie voor draaiorgel en viool, cello en contrabas op zijn naam staan. Zo’n veelzijdigheid maakt je nieuwsgierig naar zijn composities! Van hem zongen we ‘Verklärter Herbst’ uit 2006, op tekst van Georg Trakl, en ‘The pensive autumn’ uit 2005, op tekst van Alice Stuart.
Het Griekse woord voor kleur is ‘chroma’, en in de muziek is dit begrip terug te vinden in de chromatiek. Veel chromatiek en de bijbehorende harmonische nuances zijn terug te vinden in de tijd van de late Romantiek en de vroege twintigste eeuw. Alphons Diepenbrock, een Nederlands componist uit het begin van de twintigste eeuw, schreef 'Chanson d’Automne’ op een beroemd gedicht van Paul Verlaine, in een romantisch Frans idioom. Ook romantisch geïnspireerd is ‘Summer is gone’ van Samuel Coleridge-Taylor op een tekst van Christina Rossetti, gepubliceerd in 1911.
Van de Britse componist Gustav Holst (1874-1935) zongen we 'The autumn is old' en van zijn twee Zweedse tijdgenoten Wilhelm Peterson-Berger en Wilhelm Stenhammar respectievelijk 'Stemning' en 'September', beide gecomponeerd op dezelfde Deense tekst van Jens Peter Jacobson.