Cappella Calluna
Kleinkoor met een groot geluid

Gevleugelde noten in vogelvlucht - maart/april 2016

Wij voerden het project Gevleugelde noten uit op 19 maart 2016 in de Petruskerk in Spankeren en op 3 april in de Doopsgezinde Kerk aan de Paslaan 6 in Apeldoorn.

Veel dichters en componisten hebben zich laten inspireren door vogels. Wij gaan een kleine selectie uit dit rijke en gevarieerde repertoire ten gehore brengen. We zingen zowel wereldlijke als kerkmuziek, daterend vanaf de Renaissance tot en met de 21ste eeuw.

  • In Il bianco e dolce cigno vergelijkt de dichter zich met een zingende stervende zwaan. Jacques Arcadelt zette het op muziek. De Italiaanse componist Stefano Bernardi gebruikte op zijn beurt de muziek van dit madrigaal als uitgangspunt voor een gelijknamige mis in een rijke polyfone Renaissance-stijl. 
  • Clément Janequin laat in Le chant des Oiseaux vogels van allerlei pluimage dwars door elkaar fluiten, piepen, koeren en zingen. Tussen de regels van deze kakofonie door levert hij subtiel kritiek op de Parijse zeden en gewoonten in de zestiende eeuw. 
  • In het Hooglied zingt een duif, te midden van alle liefdeslyriek; een teken dat de winter voorbij is. Orlando di Lasso verwerkte deze tekstpassage in het motet Tota pulchra es
  • Een andere vogel die een aparte rol speelt in de Bijbel, is de haan. Als die drie keer gekraaid heeft, herinnert Petrus zich vol berouw zijn belofte om Christus niet te loochenen. Hierover schreef Marc-Antoine Charpentier een motet vol barokke dramatiek, Tunc respexit Jesus.
  • Der Falke met zijn krachtige vleugelslag wordt door Brahms begeleid met toepasselijke triolen en gepuncteerde ritmiek. De trotse vogel is echter niet bestand tegen de schoonheid van een mooi meisje. 
  • De Blue bird van de Ierse componist Stanford vliegt door een blauwe lucht over een blauw meer. 
  • Ook in Jenseits des grünen Meeres van Siegfried Reda, in een neobarokke stijl met een oosters tintje, komt een blauwe vogel voor. De dichter geeft hem zijn liederen en zijn verlangen mee: Kiwitt, kiwitt. 
  • Hugo Bouma schreef een karakteristieke compositie op het gedicht De Mus van Jan Hanlo. Tjielp!

Intermezzi

Henk Menkveld (klarinet) en Fons Kronenberg (orgel) verzorgden twee intermezzi.

Zij speelden:

  • concert in A no.1 voor D–klarinet, van Johann Melchior Molter: moderato, largo en allegro
  • klarinetconcert (1942) van Darius Milhaud, deel 3: Slowly

Foto's concerten

Concert in Spankeren

Concert in Apeldoorn

Foto's: Hans Bakker